Review; Hysteria

De film ‘Hysteria’ is een film waar ik al veel (positieve) verhalen over had gehoord. Een vriendin van mij was zo benieuwd omdat het basically over het ontstaan van de vibrator ging… Een week geleden besloten we eindelijk om toch naar de film te gaan en wat heb ik gelachen!

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en het is een romantische comedy. De film gaat way back in time waar er in een Engelse stad veel vrouwen aan ‘hysteria’ leiden, een vrouwenziekte. Mortimer Granville werkt op dat moment als dokter, maar hij wordt elke keer ontslagen vanwege zijn moderne gedachtes. Uiteindelijk krijgt hij een baan bij dokter Dalrymple, een dokter die vrouwen behandelt tegen de vrouwenziekte ‘hysteria’. De ‘ziekte’ leidt bij de vrouwen tot prikkelbaarheid en zelfs depressieve gevoelens. Dokter Dalrymple behandelt de vrouwen door middel van een zogenaamde ‘massage'(lees; een massage zodat de vrouw klaarkomt…). Mortimer neemt de taak uiteindelijk over en hij krijgt de eer om allerlei soorten vrouwen massages te geven. In samenwerking met een vriend van Mortimer, vinden ze een speciale elektrische apparaat uit wat dezelfde werking heeft als een vibrator. Ze besluiten om het op een prostituee uit te proberen. Ondertussen vecht Charlotte om gelijke rechten en behandelingen. Acteurs als Maggie Gyllenhaal(zusje van), Hugh Dancy en  Rupert Everett spelen in de film.

Nu zal je vast denken ‘Wat is hier dan zo grappig aan?’. Trust me, als je film gaat kijken zal je jezelf meerdere keren betrappen op keihard hardop lachen. Het is een film dat je vooral niet serieus moet nemen, vooral de stukken dat de vrouwen een massage kijken zijn erg grappig. Ook zorgt de personage ‘Molly the Lolly’ voor wat lachwekkende momenten en blijven haar acties en opmerkingen je nog wel even bij. De film is op een leuke manier gemaakt en het is een film dat je vooral niet al te serieus moet nemen. Enige inimini-minpunt dat ik kan bedenken is dat het in het begin een beetje langdradig is. Het is op dat moment nog niet echt duidelijk waar ze nou precies heen willen, maar als het verhaal op gang komt, ben je dat alweer vergeten. Wat ook mooi is gedaan, is dat de film ook een serieuze kant heeft. In de tijd dat de film zich afspeelt, is er nogal een groot verschil tussen rijke en arme mensen. Charlotte is de dochter van dokter Dalrymple en hoort dus bij de rijke mensen. Maar in plaats van divagedrag te vertonen, runt zij een opvangtehuis voor arme en zieke mensen die dat hard kunnen gebruiken. Ook geeft zij les aan kinderen die normaal gesproken niet eens de kans zouden krijgen om naar school te gaan.

Als je zin hebt ook een even lekker te lachen en ook nog eens zin hebt in een geschiedenis les, dan is dit een aanrader. Het is echt een grappige film!