Recept: Maïskoekjes

Vandaag wil ik een recept met jullie delen dat  makkelijk te maken is en ook nog eens erg lekker is. Het recept heb ik al 4 keer gemaakt en ik blijf het leuk vinden om te maken. Het ‘beslag’ maken neemt niet zo veel tijd in beslag, maar het bakken wel. Ik was er elke keer ongeveer 40 minuten mee bezig, maar dat komt doordat ik vier koekjes per keer bak. Je kan er meerdere tegelijk bakken, maar ik vind vier prettig omdat je ze dan gemakkelijker kan omdraaien.

Voor 24 burgers heb je de volgende dingen nodig:

  • 5oo gram (zoete) maiskorrels, uitgelekt
  • 100 gram tarwebloem
  • 2 eieren
  • 1 teentje knoflook, fijngeperst
  • een kwart (Turkse) Ebruworst (Je kan er altijd meer toevoegen en het is te koop bij de Turkse groentenboer, maar je kan ook een andere (kip)worst gebruiken.)
  • 1  tros bosuitjes
  • een halve uit, in kleine blokjes
  • zout en peper
  • olijfolie

Materials:

  • Snijplankje
  • twee houtenlepels
  • een keukenmesje
  • keukenmachine
  • koekenpan
  • eetlepel

Pureer de helft van de mais samen met de eieren en bloem in de keukenmachine. Doe het mengsel in een kom.

Snij daarna de worst in kleine blokjes en voeg het toe bij het mengels. De bosuitjes snij je in dunne plakjes en voeg je ook toe bij het mengsel. Pers de knoflook en doe het samen met de uitjes bij het mengsel. Roer het mengsel goed en voeg nog wat zout en peper(ik gebruik altijd de Surinaamse Roti sambal)toe.

Verhit daarna de koekenpan en doe er wat olijfolie in. Pak met een eetlepel een schep mengsel en leg het op de pan. Druk het zacht plat en doe er daarna nog drie(of meer) scheppen bij. Draai de koekjes met twee houtenlepels om als je het mengsel met gemak kan verschuiven. Niet te hard drukken, anders gaan de koekjes kapot! Haal ze uit de pan als beide kanten zijn bruin gebakken.

Eetsmakelijk!

3 thoughts on “Recept: Maïskoekjes

Geef een reactie

